Am dat peste acest articol:
Pâine ucigașă. Despre pericolele glutenului (panifarin)
Integrarea Rusiei în economia mondială a făcut ca inovațiile atât de utile ca supermarketurile și mâncărurile rapide să fie accesibile pentru o persoană obișnuită. Și împreună cu ei, rușii au început să afle despre alimentele modificate, carnea hormonală, obezitatea, alergiile și boala celiacă.
Despre ultima boală misterioasă, despre care se știu multe în Occident, dar încă se știe puțin în țara noastră, se obișnuiește să nu se răspândească. Din anumite motive, se crede că numai copiii sunt bolnavi de el și că este moștenită și că o persoană care suferă de această boală ciudată nu își poate permite să mănânce pâine.
Boala celiacă a cauzat scăderea consumului de pâine în întreaga lume. Au existat ziceri că „pâinea este otravă”. Această idee este deosebit de dificilă pentru medicii ruși, deoarece în mintea unei persoane rusești pâinea este o forță vitală, iar tradițiile noastre de coacere sunt una dintre cele mai vechi. Este foarte dificil pentru o persoană rusă să creadă în ideea că, dacă mănânci pâine, atunci te ofiliști și te apleci, te expui riscului de a contracta cancer sau de a deveni infertil. Pentru noi, pâinea a fost întotdeauna sănătoasă, iar bebelușilor din sat li s-a dat pesmet în loc de mamelon și au crescut bărbați puternici cu obraz roz, fără diaree și constipație, fără diateză și alergii astmatice. Ce s-a întâmplat? De ce pâinea a început brusc să omoare oameni?
Pentru a înțelege de ce medicii ruși sunt atât de reticenți să creadă în existența bolii celiace, este necesar să rețineți că otrava în acest caz nu este pâinea, ci toate produsele care conțin gluten. Prin urmare, în întreaga lume civilizată, alături de produsele obișnuite care conțin gluten, vi se vor oferi întotdeauna produse gratuite. Desigur, vor fi de câteva ori mai scumpe. Doar că glutenul a intrat în viața noastră și l-a otrăvit prin pâine. Numai pâinea rusească nu a fost niciodată o otravă, dar poate deveni una. Pentru aceasta, el are acum toate posibilitățile.
Dar mai întâi trebuie să spui adevărul despre boala celiacă. Efectul distructiv al glutenului a fost descoperit pentru prima dată la mijlocul secolului trecut în Europa. Finlandezii au fost primii care au atras atenția asupra acestei probleme, copiii cu vârsta sub doi ani fiind expuși bolii. Deoarece simptomele s-au manifestat la copii, s-a născut un mit despre natura ereditară a bolii. În același timp, medicii au numit boala celiacă o boală intestinală cauzată de deteriorarea vilozităților intestinului subțire, care duce la afectarea absorbției intestinale. Simptomele teribile ale bolii: balonare, constipație, diaree, abdomen imens și atrofie musculară - au dispărut la pacienți în câteva luni, imediat după ce secțiile au fost excluse din dieta pâinii. Așa că medicii străini au ajuns la concluzia că pâinea este otravă. Dar, din moment ce o lovitură zdrobitoare ar putea fi provocată industriei cerealelor, apariția bolii a fost explicată nu prin calitatea pâinii produse, ci prin genetică. Spuneți, există astfel de oameni ciudați care suferă de intoleranță la glutenul pâinii.
Între timp, brutarii americani și europeni, în loc să acorde atenție tendințelor alarmante, și-au continuat eforturile de a discredita pâinea ca un produs sănătos. Ei au făcut acest lucru, desigur, nu din răutate, ci doar din motive de afaceri. În 1979, în America, în statul Kansas, a fost creată Asociația Producătorilor de Gluten de Grâu, care a promovat și a vândut activ produsul noului mileniu, și anume glutenul de grâu uscat - gluten.
Dacă intrați în adâncurile secolelor și ridicați vechile rețete ale brutarilor ruși, puteți vedea că acestea au acordat importanță primară proceselor de aluat și fermentare.În opinia lor, valoarea pâinii era că era vie și i se dădea o viață scurtă - nu mai mult de două zile. Rețetele antice descriu în detaliu cum să vă ocupați de întărire sau mucegai, că trebuie să adăugați malț și pectină pentru a păstra umezeala, lecitina, adică ouăle, conservanți naturali sub formă de acid sorbic și săruri de acid propionic. Și cu o singură frază, chiar la sfârșitul rețetei, că pentru elasticitatea aluatului de pâine, puteți folosi un concentrat de gluten în cantitate de 2-3% din greutatea făinii.
Brutarii moderni adaugă 4-6% gluten doar pentru a îmbunătăți structura pâinii și atunci când dezvoltă noi tipuri scumpe de produse din pâine, cum ar fi fursecuri, briose, vafe și biscuiți - de la 20% la 40% gluten. În compoziția umpluturilor de făină și produse de cofetărie - până la 50% din gluten în greutate făină. În plus, glutenul ca conservant a găsit o aplicare largă în îmbogățirea cerealelor gata preparate pentru micul dejun, pe care copiii noștri le iubesc atât de mult, în iaurturi de depozitare pe termen lung, în fripturi, cotlete, alimente congelate destinate prăjirii ulterioare, brânzeturi, crab carne, caviar artificial de pește, brânzeturi procesate, conserve de roșii de pește, ciocolată și gumă de mestecat.
Americanii au avut cel mai mare succes în utilizarea glutenului de grâu uscat în producția de pâine. În ultimii 30 de ani, utilizarea glutenului de grâu uscat la coacerea mondială a crescut de zece ori, în principal în țările avansate cu o industrie agroindustrială dezvoltată. Utilizarea glutenului le-a permis brutarilor să obțină pâine luxuriantă care ar putea fi depozitată și nu stricată luni de zile fără costuri financiare, intelectuale și de muncă mari. Potrivit brutarilor înșiși, dominația totală a glutenului la coacere a avut loc exclusiv din motive economice. Glutenul se adaugă pâinii pentru a reduce costurile de producție, deoarece utilizarea sa face posibilă producerea pâinii de înaltă calitate din făină de calitate inferioară, iar făina de calitate superioară este foarte scumpă.
Calitatea înseamnă parametri vizuali precum elasticitatea, splendoarea și depozitarea îndelungată. Ideea că pâinea ar trebui să fie vie și nu umplută cu conservanți, nu a fost luată în considerare de aceștia. În apărarea lor, brutarii au lansat promovarea glutenului ca produs proteic care are o valoare importantă pentru sănătatea umană și conține vitamine din grupele B, A și E. Ștafeta lor, totuși, deja când au început să vorbească în America despre necesitatea de a produce gluten -produse gratuite, au luat-o cu dealeri ruși cu triplu zel. Iată o teză publicitară pentru producătorii de panificații: „Dezvoltarea rapidă a tehnologiilor din industria de panificație face posibilă astăzi producerea de pâine cu un conținut ridicat de gluten, care își păstrează proprietățile nutritive într-un pachet special de vid timp de până la un an”. Și iată un altul, mai răcoros decât primul: „Glutenul uscat este un ingredient natural, deci nu există nicio limită pentru utilizarea acestuia ca supliment”.
Limita, din păcate, este și numele ei - corpul uman, care rezistă, luptă și refuză să mute, condamnând o persoană la suferințe inumane. Flatulență, fecale fetide, ulcere aftente ale gingiei, pierderea albului dinților, crampe musculare, dureri menstruale, balonare, amenoree, anemie, anorexie, dureri articulare, constipație, depresie, probleme de comportament, diaree, dermatită, infertilitate la bărbați și femei, general stare de rău, slăbiciune musculară, osteoporoză, vărsături, obezitate sau invers, scădere în greutate, stomac rahiat - toate acestea sunt semne ale bolii celiace. În ultimii 40 de ani, cercetările clinice asupra bolii i-au șocat pe medici.
Deoarece glutenul este o proteină insolubilă în apă, nu se dizolvă nu numai în apă, ci și în săruri. Când glutenul din corpul uman devine în exces, acesta se înfundă în intestinul subțire, ca cimentul, lipindu-și împreună cele mai subțiri vilozități, provocând distrofia intestinului subțire.În această stare, intestinele nu mai sunt capabile să absoarbă vitamine sau alte substanțe utile, care sunt menționate în broșurile publicitare ale „brutarilor avansați”.
Rezultatele studiilor efectuate de oamenii de știință ucraineni care au identificat formele latente ale bolii și au numit-o boală celiacă mută, se pare, pot reduce uneori vânzările de cereale. Vyacheslav Perederiya, gastroenterolog ucrainean și șef al Departamentului de Terapie Facultății N 1 al Universității Naționale de Medicină numit după I. A. Bogomolets a respins afirmațiile că boala celiacă este o boală ereditară. El a afirmat că, în ultimii ani, boala celiacă a devenit cea mai frecventă boală a intestinului subțire, care afectează persoanele de toate vârstele, în special adulții cu vârste cuprinse între 20 și 70 de ani. Această boală este rară în rândul consumatorilor de pâine sub 20 de ani.
Concluziile la care au ajuns oamenii de știință ucraineni indică faptul că glutenul se acumulează în corpul uman timp de mulți ani, provocând patologii severe pe care medicii nu le pot asocia cu adevărata lor cauză. Potrivit oamenilor de știință ucraineni, boala celiacă are simptome intestinale doar la 30% și simptome neintestinale la 70%. În plus, se deghizează în alte boli, cum ar fi diabetul de tip 1, hepatita, colita, artrita, tumorile maligne, limfoamele celulare, dedurizarea oaselor, cancerul orofaringian și cancerele de colon și intestinul subțire. Medicina modernă nu este pregătită pentru o astfel de întorsătură a evenimentelor. Dar tragicul este că nu există nicio legătură directă între consumul de alimente care conțin gluten și simptome clinice, ca, de exemplu, cu alergiile. Cu alte cuvinte, dacă un copil iubește rulourile de fast-food, brânza, ciocolata, cârnații, guma de mestecat, atunci, ca adult, se poate îmbolnăvi, de exemplu, de cancer al intestinului subțire. Și este puțin probabil ca un medic tradițional să poată stabili că cauza tuturor este glutenul.
Potrivit lui Vyacheslav Perederiy, glutenul a devenit o otravă ca urmare a unei schimbări accentuate a nutriției și a ecologiei umane. Deteriorarea pereților intestinali duce la intoleranță la lactoză, zaharoză, interferează cu procesele metabolice și provoacă intoxicație. Pe scurt, prin cimentarea intestinelor cu gluten, cu greu te poți aștepta ca alimentele pe care le consumi să funcționeze pentru tine. Cel mai probabil va deveni și otravă.
Din fericire, Rusia nu este o țară agroindustrială avansată, așa că întârzierea sa în acest caz a jucat spre binele sănătății națiunii. Pâinea rusească, în mare parte datorită faptului că nu a devenit încă o marfă, dar continuă să fie un produs social, poate fi consumată fără o amenințare la adresa vieții. Oricine a fost plecat în străinătate își va aminti bine crăpătura din dinții acestor chifle îngrozitoare de "plastic", fără gust și fără miros, pe care le mestecați ca hârtia, sau vederea acestei pâine prăjită feliată, ambalată în vid, lipsită de viață și mucegăită de luni de zile . Oricine locuiește în străinătate de mult timp își amintește probabil aluatul pentru clătite în sticle speciale, care nu se strică luni de zile în afara frigiderului, și făina de gluten pe rafturile supermarketurilor, din care emigranții ruși încearcă în zadar să gătească chifle rusești naturale , Prăjituri de Paști și shangi.
Comercianții ruși „avansați”, aparent necunoscuți de consecințele grave ale expunerii la gluten asupra corpului lor, transmit despre o descoperire pe piața rusească a pâinii și despre o „revoluție a consumatorilor” în acest segment de piață. După ce au căzut în euforie, aparent în așteptarea profiturilor, ei prezic o creștere a vânzărilor de pâine congelată în Rusia, conform celor mai conservatoare estimări, până la 30% pe an. Aceștia fac apel la marii producători, adică la brutării, să se reorienteze către tehnologiile occidentale și producția de pâine din semifabricate congelate pentru segmentul de masă. În opinia lor, acest lucru va ajuta Rusia densă să se apropie de Occident și să devină o putere civilizată a cerealelor. Ce se va întâmpla cu consumatorul rus atunci când pâinea devine o marfă în țara noastră? Răspunsul este evident: nimic bun.
Pe lângă efectele nocive ale glutenului asupra intestinelor rușilor, apologeții pentru pâinea sintetică de peste mări ar trebui să rețină, de asemenea, că în America și Europa, consumul de pâine scade în fiecare an, iar numărul restaurantelor și magazinelor fără gluten este în creștere. Poate din acest motiv, tehnologiile de producere a pâinii congelate cu gluten izbucnesc în Rusia sub masca celor moderne, astfel încât noi, care încă purtăm cizme și sandale și frământăm aluat cu drojdie, ne putem învăța inteligența. Numai în Rusia țaristă a fost coaptă cea mai bună pâine din lume, iar secretele coacerii chiflelor rusești pot deveni un avantaj competitiv incontestabil al brutarilor ruși moderni, iar pâinea nu se va transforma în otravă, ci, așa cum se obișnuiește în Rusia încă din antichitate ori, totul este capul. O sursă:
🔗